Super-laders in de maak

auto

AutoSuper-laders in de maak

De firma JFE Engineering Corp heeft op 16 juni tijdens de Smart Grid tentoonstelling 2010 in Tokyo het concept onthuld van een "super-snellaadsystem" voor elektrische auto's, dat door de firma ontworpen is.

 

Het systeem is in staat de accu van een normale elektrische personenauto binnen drie minuten op te laden tot 50% van de capaciteit, en zelfs tot 70% in vijf minuten, hetgeen veel sneller is dan de bestaande laadsystemen voor elektrische auto's kunnen. Daarmee wordt verwacht dat het gebruikersgemak van elektrische auto's aanzienlijk toeneemt.

JFE Engineering gaat nog tijdens het fiscale jaar 2010 een praktijktest uitvoeren, en is van plan om het systeem commercieel op de markt te brengen zodra er elektrische auto's op de markt komen die het snelle laadsysteem ondersteunen.

Snelle laadsystemen die nu commercieel op de markt zijn (tot aan 500V x 125A), zijn gebaseerd op de "CHAdeMO" standaard, een Japanse standaard voor het snelladen van elektrische auto's. Daarmee wordt een elektrische auto in 30 minuten opgeladen tot 80% van zijn capaciteit.

Maar omdat het nieuwe systeem dat door JFE Engineering voorgesteld wordt, gebruik maakt van laadstromen van 500-600A, wat ongeveer vijf maal hoger is dan de stroom van bestaande systemen, is het niet compatible met de CHAdeMO standaard. En daardoor kan het niet gebruikt worden met de Mitsubishi "i-MiEV," de Nissan "Leaf" en andere elektrische auto's die de CHAdeMO standaard ondersteunen.

Daarnaast is het noodzakelijk voor het op de markt brengen van dit systeem dat de accu's van de elektrische auto's bestand zijn tegen de snellading (50% capaciteit in drie minuten). JFE Engineering stimuleert op dit moment de acceptatie van accu's bij fabrikanten van elektrische auto's die wel tegen die hoge laadstromen kunnen zodat de nieuwe generatie auto's het nieuwe systeem wel zullen ondersteunen.

Een ander voordeel van het snellaad-systeem is dat het gebruikt kan worden met een laagspanningsvoeding (20kW, AC200V). De bestaande snellaad-systemen hebben een veel hogere spanning nodig voor de voeding (50kW of meer, AC6.6kV).

De nieuwe super-snellader heeft zelf twee accu's ingebouwd. Een met hoge capaciteit om 's-nachts energie uit het lichtnet op te slaan. En de andere is de uitgangs-accu die zeer snel de elektrische auto laadt door gebruik te maken van de energie van de eerste accu.  Maar JFE Engineering heeft nog geen andere details van het systeem onthuld.