Snellaadtechniek roept vragen op

620x295x201549_NieuwsB4_nieuw_Huawei.jpg.pagespeed.ic.6BdCt67V4yHet Chinese telecommunicatiebedrijf Huawei presenteerde tijdens het Battery Symposium in Japan een nieuwe laadtechnologie. Met deze snellaadtechnologie zou het bedrijf in staat zijn om een lithiumion accu tien keer sneller op te laden dan de huidige smartphone-accu’s. Tijdens een demonstratie liet het bedrijf zien dat een accu van 3.000 mAh in vijf minuten tot 48 % werd opgeladen. Een tweede accu van 600 mAh haalde 68 % in slechts twee minuten.

 

In een persbericht geeft Huawei aan dat zij een standaard lithiumion accu hebben verbeterd door de koolstof anode te coaten met een laag grafietcellen. Hierdoor zouden lithiumionen beter gevangen worden en makkelijker doordringen in de elektrode. De snellaadprocedure gaat volgens het bedrijf niet ten koste van de energiedichtheid of de levensduur van de accu.

Dr.ir. Marnix Wagemaker, universitair hoofddocent technische natuurwetenschappen aan de TU Delft, geeft desgevraagd aan een klein beetje verbaasd te zijn door het bericht. ‘De techniek van Huawei lijkt mij niet wereldschokkend. Op laboratoriumschaal halen wij al betere resultaten. Maar aangezien Huawei op wetenschappelijk gebied niet veel loslaat over de technologie, is het lastig om hierover te oordelen.’

Wagemaker geeft aan dat Huawei zich op het eerste gezicht richt op een proces in de batterij waar volgens hem en zijn collega’s niet het probleem van het snelladen ligt. ‘Zij richten zich zogezegd op de deur in de elektrode, terwijl de verdere reis door de elektrode heen voor de vertraging zorgt.’ Huawei heeft volgens Wagemaker, net als zoveel onderzoekers, slechts een heel klein stapje gemaakt. ‘Er is zoveel onderzoek en er worden deprimerend genoeg alleen kleine stapjes gemaakt. Maar ik beloof dat het echt beter gaat worden. Wat betreft de uitrolbaarheid van nieuwe technologie heeft Huawei wel een voordeel omdat zij veel dichter bij de praktijk zitten.’

Nou hoef je geen Dr.Ir. te zijn om dit soort verhalen met een korrel zout te nemen. PI4RAZ en haar lezers rekenden al eerder voor dat er gewoon beperkingen zitten aan snel laden. Het is nou eenmaal niet zo dat als 100 man een schip bouwen in 1 jaar, 36.500 man dat in 1 dag kunnen doen…